Wasp je systém konštruktívnej simulácie, určený na generovanie síl a tvorbu syntetického prostredia. Je to základný stavebný prvok pre počítačom podporované cvičenia. Umožňuje zobrazovať celkovú situáciu, ovplyvňovať priebeh simulácie pomocou operátormi ovládaných entít s poloautomatickým správaním, umožňuje vzájomné prepojenie medzi všetkými aktérmi cvičenia. V neposlednom rade je to prostriedok, pomocou ktorého je možné spojiť virtuálne simulátory (napríklad RVS, TLS) a prvky konštruktívnej simulácie do jedného simulovaného prostredia; rozohrať dopredu pripravené scenáre a vytvoriť tak pre cvičiacich podmienky porovnateľné s reálnou situáciou. Wasp umožňuje riadiť priebeh cvičenia, štatistické vyhodnotenie, ovládať počítačom generované sily a dynamicky reagovať na požiadavky výcviku. Pomocou takýchto cvičení je možné u cvičiacich rozvíjať taktické schopnosti a myslenie, individuálne psychomotorické zručnosti, súčinnosť cvičiacich, čo vedie k ich zdokonaleniu sa v procese velenia a riadenia v priebehu bojových i nebojových situácií.
Databáza simulovaných entít jednotiek, vozidiel, pešiakov, zbraňových systémov, či zbraní je analogická s reálne používanými v OS SR, ako aj vlastnosti správania sa jednotlivých entít. Systém je možné priebežne dopĺňať a meniť, a tak reagovať na zmeny výzbroje a správania sa jednotlivých entít, čo umožňuje udržiavať databázu jednotiek aktuálne porovnateľnú s reálnym stavom v OS SR.
Súčasťou Wasp-u sú entity a editory pre zadávanie úloh so špecifickými vlastnosťami a schopnosťami (požiare, chémia, povodne, delostrelectvo), nástroje terénu (možnosť merať vzdialenosť, zisťovať viditeľnosť), nastavenie počasia (dážď, sneh, vietor, tma), možnosť zákresov v mape (vrstvy, čiary, plochy, texty), riadenie procesov (na povel, ihneď, v nastavenom čase), ovládacie editory pre RVS a TLS (pre nastavenie parametrov virtuálnych simulátorov zapojených do cvičenia). Vlastná simulácia prebieha v poloautomatickom režime - operátor zadá entite, alebo jednotke úlohu, táto ju samostatne vykonáva, prípadne reaguje na rôzne udalosti. Všetci účastníci cvičenia zdieľajú rovnaké syntetické prostredie. Toto rozhranie umožňuje vlastnú simuláciu entít a jednotiek, ale aj prepojenie so simulátormi na iných platformách prostredníctvom štandardizovaného protokolu DIS (Distributed Interactive Simulation) a HLA (High Level Architecture) štandardu. Entity z Wasp-u sú simulované komplexnými modelmi, zohľadňujúcimi stav entity a jeho dynamického okolia (napr. počasie), takže výsledné chovanie a činnosť simulovaných jednotiek sú blízke reálnym podmienkam.
Súčasťou aplikačného softvéru Wasp sú aj nástroje na prácu, ktoré proces prípravy, riadenia a vyhodnotenia cvičenia značne uľahčujú. Jedná sa o manažovanie prípravy a vykonania cvičení, tvorbu terénnych databáz, ale hlavne aplikácia umožňuje implementáciu východzích simulačných situácií a scenárov podľa požiadaviek cvičiacich. Aplikačný softvér vytvára dynamické syntetické prostredie, v ktorom sú použité stochastické modely, umožňujúce variabilitu priebehu simulácie. Prostredie je možné ovplyvňovať tak, že cvičené situácie je možné opakovať, kombinovať a upravovať s cieľom dosiahnuť čo najefektívnejší výcvikový cieľ.
Wasp umožňuje aj využívanie prostriedkov pre podporu vyhodnotenia, napríklad synchrónny video záznam simulácie a audio komunikácie. Takto je možné cvičiacim poskytnúť spätnú väzbu potrebnú k zvýšeniu úrovne vycvičenosti a pripravenosti. Ďalej aplikácia obsahuje štatistický nástroj, v ktorom je možné v tabuľkách alebo grafoch zobrazovať štatistiku z prebiehajúceho cvičenia. Jedná sa napríklad o aktuálny stav zničenia entít v danom čase, o stav zásob, pohonných hmôt, úspešnosť streľby tej ktorej jednotky, či entity. Tabuľkové aj grafické výsledky je možné exportovať do súboru CSV (Comma-separated values), alebo do súboru PNG (Portable Network Graphics), takže výsledné hodnoty je možné potom jednoducho otvoriť v akomkoľvek tabuľkovom, či obrázkovom editore.
V aplikačnom softvéri Wasp sú aplikované reálne terény, ktoré je možné vygenerovať priamo v programe Wasp Terrain Generator, ktorý je súčasťou Wasp-u. Najviac využívanými terénnymi databázami sú oblať Liptovského Mikuláša a okolia, Dem. Doliny, Východného Slovenska a vojenských výcvikových priestorov Lešť a Kamenica nad Cirochou. Podkladom pre vygenerovanie terénu sú výškové data vo formáte ESRI ASCII Raster format, terénne data a popisy miest vo formáte ESRI Shapefile. Podporované súradnicové systémy sú Geodetický (WGS84) alebo UTM. Výsledná terénna databáza je vo formáte OTF.